-
AutorEntradas
-
17/05/2026 a las 7:16 pm #29708
Jordi VilàSuperadministradorLa Jana m’ha fet una consulta per privat i, com que es
Hola bona tarda, estic molt collapsada amb les cartes, tinc dubtes.
1-Si ens donen dos punts d,enfilacio amb una DA, podem trobar la Dv amb el transportador? Desde quin punt hem de posar el centre del transportador? Es indiferent des del port a o b?
2- si ens donen el Rv, podem considerar la mateixa dada pel Dv?(donat que el transportador es la mateixa dada, no)Hola, bona tarda!
Miro d’esplaiar-me per intentar ajudar-te. Les enfilacions, demores, marcacions i rumbs semblen el mateix, però no ho són. Anem per parts.
1. Si ens donen dos punts d’enfilació i una Da, podem trobar la Dv amb el transportador?
Sí, però compte: si et donen una demora d’agulla (Da), per obtenir la demora veritable (Dv) no ho has de fer amb el transportador, sinó aplicant la correcció total (Ct).
La fórmula és:
Dv = Da + Ct
Per exemple, si tens:
Da = 120º
Ct = 5º WCom que l’oest resta:
Dv = 120º – 5º = 115º
Després, aquesta Dv sí que la pots portar a la carta amb el transportador.
Ara bé, si el que tens són dos punts d’enfilació, per exemple un far i una torre, la recta d’enfilació és simplement la línia que uneix aquests dos punts a la carta.
En aquest cas, el transportador et serveix per mesurar la demora veritable d’aquesta línia, perquè tot el que mesurem directament a la carta és veritable.
Des d’on posem el centre del transportador?
El centre del transportador s’ha de posar sobre un dels punts de l’enfilació, normalment sobre el punt més proper o sobre el punt que utilitzem com a referència.
Però el més important és entendre això:
Si unim dos punts A i B, la línia és la mateixa, però segons si mesures de A cap a B o de B cap a A, obtindràs demores oposades, separades 180º.
Per exemple:
De A cap a B = 060º
De B cap a A = 240ºPer tant, no és indiferent si necessites una direcció concreta. La línia és la mateixa, però la demora dependrà del sentit en què la mesuris.
En una enfilació, normalment el que ens interessa és la línia de posició. En conseqüència, encara que tinguis la demora oposada, la recta sobre la carta serà la mateixa. Però si l’exercici et demana una demora concreta, has de vigilar el sentit.
2. Si ens donen el Rv, podem considerar la mateixa dada com a Dv?
No exactament.
El Rv és el rumb veritable, és a dir, la direcció en què navega el vaixell.
La Dv és la demora veritable, és a dir, la direcció en què veiem un punt, far, boia, cap, etc.
Tots dos es mesuren respecte al nord veritable i tots dos es poden dibuixar amb el transportador sobre la carta, però no representen el mateix.
Per exemple:
Si el vaixell navega amb:
Rv = 90º
vol dir que el vaixell va cap a l’est.
Però al mateix moment pot veure un far per la proa, per estribor, per popa o per qualsevol altra direcció. La demora al far podria ser:
Dv = 30º, 90º, 150º, 270º…
Dependrà d’on estigui el far respecte al vaixell.
Per tant:
Rv i Dv només seran iguals si el punt observat està just en la mateixa direcció que el rumb del vaixell.
És a dir, si el far està exactament per la proa.
La idea clau és aquesta:
Rumb = cap on va el vaixell.
Demora = cap on està l’objecte observat.I encara una altra cosa important:
El transportador no sap si estàs dibuixant un rumb o una demora. El transportador només mesura angles respecte al nord veritable de la carta. Per això numèricament poden semblar dades iguals, però el significat nàutic és diferent.
En resum:
- Da es passa a Dv aplicant la correcció total.
- Una enfilació és una recta que uneix dos punts de la carta.
- El centre del transportador es posa sobre un dels punts de la línia que vols mesurar.
- Mesurar d’un punt a l’altre o a l’inrevés dona valors oposats en 180º.
- Rv no és el mateix que Dv: el rumb és cap on naveguem i la demora és cap on veiem un punt.
Espero haver sigut d’ajuda 💜
17/05/2026 a las 7:32 pm #29710
JanaParticipanteMoltes gracies!
Una altre cosa, si hem de calcular la CT pero nomes ens donen la desviacio, la dm considerem +0,5?? Crec q ens ho varen dir al curs…18/05/2026 a las 5:17 pm #29718
Jordi VilàSuperadministradorSí però amb un matís, per aquest any es -0,5° (negativa)
-
AutorEntradas
- Debes estar registrado para responder a este debate.
